Rätt förskola ger en bättre start på livet?

26 augusti 2020 Lily Hansen

I Sverige ska alla förskolor erbjuda en likvärdig utbildning och i teorin ska det därför egentligen inte spela någon större roll vilken förskola ett barn går på. I praktiken och i verkligheten kan dock förskolorna och den kunskap som barnen erbjuds skilja sig väldigt mycket åt. Detta kan bero på mycket. Hur många förskollärare, barnskötare och outbildade vikarier som finns på en förskola påverkar såklart vilka resultat man kan nå. Lokalerna och miljön runt omkring förskolan bidrar också mycket.

 

Olika pedagogiska inriktningar

Också sådant som uttalade pedagogiska inriktningar påverkar hur en förskolas verksamhet utformas. Till exempel kan det vara så att en förskola med en tydlig Reggio Emilia-profil erbjuder sina barn fler möjligheter och material att uttrycka sig konstnärligt och kreativt med än vad barnen på den ”vanliga” kommunala förskolan bredvid har chans att använda.

Och visst kanske barnen på Reggio Emilia-förskolan ha en regelbundet återkommande utflyktsdag varje vecka där de går till skogen. Men det är väldigt lite tid i skog och natur jämfört med vad barnen som går på en I Ur och Skur-förskola får. Där kanske man istället är ute i naturen varje dag och aktivt arbetar med olika former av utomhuspedagogik.

 

 

Det viktigaste när man väljer förskola 

Det viktigaste är att barnen känner sig trygga och mår bra på sin förskola. Att de har vuxna de litar på och kan ty sig till och att de har roligt och trivs med sina kompisar. Oavsett om man har sitt barn på en fristående förskola i Svedala eller i en kommunal förskola mitt inne i en storstads centrum kan nog de flesta föräldrar hålla med om detta. När barnen springer in på förskolan för att glatt sätta igång med dagens aktiviteter kan man lugnt gå till sitt jobb förvissad om att ens barn kommer att tas väl om hand.

Fler nyheter